content marketing blog

Goed, je bent nu beland bij een blog over contentmarketing. Wat zou je daarover willen lezen? De reden dat ik het vraag is dat ik de laatste tijd veel whitepapers, blogs, webinars, tweets en (e‑)boeken over dit onderwerp voorbij zag komen. Over de do’s en don’ts van contentmarketing, de zeven valkuilen, de tien geboden, de drie succesverhalen… Maar wat is voor jou nou echt interessant om te lezen over dit onderwerp? Heb je al iets in gedachten? Dan hoop ik dat dit blog precies dáárover gaat.

Misschien vind je het wel moeilijk om antwoord te geven op de bovenstaande vraag. Niet gek, want ‘contentmarketing’ is uitgegroeid tot een containerbegrip. Is het storytelling? Is het reclame? Marketing, journalistiek en/of communicatie? Daarom help ik je een eindje op weg met een definitie.

“Content marketing is the marketing of attraction. It is about being there when consumers need you and seek you out with relevant, educational, helpful, compelling, engaging and sometimes entertaining information.”

(uit: Content Marketing – Think Like a Publisher)

Contentmarketing: géén marketing om te verkopen

Contentmarketing gaat dus niet over het zenden van jouw core content en het pushen van je product. Het gaat ook niet over het subtiel verstoppen van een commerciële boodschap in je ‘redactionele’ verhaal. Of over het bewust weglaten van informatie, met als doel dat klanten daarvoor bij jou moeten aankloppen.

Bij succesvolle contentmarketing geef je jouw doelgroep informatie waar zij om staan te springen. Je beantwoordt vragen, vergroot hun kennis en verkleint de twijfel. Jij bent ergens expert in en weet waar jouw doelgroep mee worstelt. Met contentmarketing help je hen daarbij, door ze een stukje content te presenteren die een eerlijke plek verdient in hun overprikkelde brein. En zo verover je ook een speciaal plekje in hun hart.

Dat klinkt misschien wat afgezaagd, maar zo werkt het wel. Want met succesvolle contentmarketing bouw je aan een duurzame klantrelatie en aan de bekendheid van je merk. Het benadrukt je authenticiteit en geloofwaardigheid. Indirect leidt dat tot meer verkopen, maar het is wezenlijk anders dan adverteren.

Vind het verhaal dat klanten willen horen

Dat bekende verhaal van jullie missie en visie kennen klanten onderhand wel. Sterker nog, dat zullen ze waarschijnlijk muten omdat ze er immuun voor zijn geworden. Maar wat wil jouw doelgroep dan wél horen? Ga na waar ze mee worstelen, waar nog veel onwetendheid over is, welke termen ze intypen in Google of jullie interne zoekmachine, en welke vragen ze stellen bij jullie klantenservice. Een minder tijdrovende manier is om jullie core content in een origineler jasje te gieten. Een jasje dat opvalt in de menigte. Een sterk voorbeeld is deze stewardess die de veiligheidsinstructies – waar normaal niemand naar luistert – zó verwoordt dat reizigers aan haar lippen hangen.

En misschien wel de beste tip: bekijk het vanuit jezelf. Wat vind jij leuke content om tot je te nemen? En welke vorm werkt het beste? Word jij overspoeld door content en steeds ongevoeliger voor commerciële productplacement? Dan geldt dat waarschijnlijk ook voor je publiek.

Door vragen wordt men wijs

Als laatste kun je natuurlijk ook gewoon aan klanten of prospects vrágen waar ze over willen lezen of horen. Net zoals ik deed aan het begin van dit blog. Die vraag uit het intro staat overigens nog steeds. Dus laat gerust weten waarover jij wilt lezen op het gebied van contentmarketing. Dan neem ik dat mee bij het volgende blog.

Foto: Unsplash.com