Maart 2020: het begin van de grootschalige coronamaatregelen in Nederland. De scholen gingen dicht. Ouders moesten thuiswerken en hun kinderen lesgeven. Kinderen die lang niet altijd genoeg schoolwerk hadden om de hele week mee te vullen. Dus lanceerde VeertienElf Media vlak na de start van de intelligente lockdown het KinderReclameBureau. Speciaal voor de kinderen die even wat minder te doen hadden. En hun ouders. Het idee: kinderen op een leuke manier kennis laten maken met de creatieve wereld van marketing en communicatie.

Op de website KinderReclameBureau.nl kunnen docenten en ouders van kinderen uit de bovenbouw missies downloaden die uit verschillende opdrachten bestaan. Aan de hand van die opdrachten worden de kinderen stap voor stap door een creatief proces geloodst. Zo leren ze spelenderwijs allerlei creatieve technieken die later nog kunnen gebruiken, zoals brainstormen of het bedenken van een goede koptekst. 

 

KRB in de spotlight

Het KRB verwierf na de lancering direct bekendheid. De missies werden in minder dan twee maanden ruim 1200 keer gedownload en docenten gebruikten de cases als digitaal lesmateriaal. Ook besteedden verschillende platforms aandacht aan het KinderReclameBureau, zoals Kidsproof, het platform voor activiteiten met kinderen, beroepsvereniging Communicatieclub Bourgondië en lokale nieuwspagina Tilburg.com.

De positieve reacties van ouders stroomden binnen, vertelt Gertjan Harberink, eigenaar van VeertienElf Media en initiatiefnemer van het KRB: “We zagen in onze omgeving dat ouders en kinderen moeite hadden met het thuisonderwijs: leerlingen waren vaak al vroeg klaar met hun schoolwerk, waardoor de ouders niet rustig door konden werken. Daar wilden we iets mee doen. Met het KinderReclameBureau geven we de makers van morgen een kijkje achter de schermen van de creatieve wereld.” 

 

De missies

Het KinderReclameBureau deelde in de tijd van thuisonderwijs verschillende missies. De eerste missie daagt kinderen bijvoorbeeld uit om een schoolfeest te organiseren. Daarvoor moeten ze een thema verzinnen, een naam bedenken en aan de slag met een logo en een poster. 

Alle opdrachten zijn een (vereenvoudigde) weergave van opdrachten in de ‘echte’ marketingcommunicatiewereld. En allemaal ingestoken met het doel om leerlingen dingen te leren waar ze de rest van hun leven nog wat aan hebben, zoals effectief brainstormen of pakkende teksten schrijven. Bewust, zo vertelt Gertjan: “We wilden onze kennis graag inzetten voor een goed doel. Hoe kun je dat beter doen dan jonge kinderen te vermaken, ze iets te leren en tegelijk enthousiasmeren voor ons mooie vakgebied?!”

 

Harry Berink, het gezicht van het KRB

Aan het hoofd van het fictieve reclamebureau staat Harry Berink. Directeur Berink is het gezicht van het bureau en introduceert elke missie met een kort filmpje. Met zijn grote krullenbos en iets overdreven accent is Harry een opvallende verschijning die op een speelse manier de hulp inroept van de kinderen. Op de missiepagina promoot hij de missies met een video. 

 

Blijven ontdekken

Hoewel het initiatief gestart is in de tijd dat scholen gesloten waren, blijft de site de komende tijd online. “De missies zijn gemaakt. Er lopen vast nog veel leergierige kinderen rond die graag creatief bezig zijn. Die willen we natuurlijk de kans geven om deze wereld te ontdekken,” sluit Gertjan af. 

Wil je de missies van het KRB zelf eens uitproberen, of heb je een creatieve zoon, nichtje, of buurmeisje die dat wil? Dat kan! Je vindt de missies op www.kinderreclamebureau.nl.