Ideeën, vorm en content voor de Rabobank Hypotheken Experience

Rabobank Nederland organiseerde in 2015 een reeks experiences voor bankmedewerkers van lokale vestigingen. Elke Hypotheken Experience had focus, resultaat en team als centrale thema’s. Hockey werd gebruikt als metafoor. Elke Hypotheken Experience vond daarom plaats bij een hockeyclub die voor de gelegenheid omgetoverd werd tot trainingslocatie. Maar hoe doe je dat? Wat zien mensen als ze binnenkomen? Hoe trek je het thema tot in de details door? Hoe deel je resultaten van de Mystery Shopper met ze?

Eerst even brainstormen

Dit enerverende project startte met een uitgebreide brainstorm. Samen met het organiserende team van de Rabobank gingen we op zoek naar creatieve manieren de Hypotheken Experience vorm te geven. Ons geheime wapen: bierviltjes. Want zolang een idee niet op een bierviltje past, is er ruimte voor verbetering.

 

Huisstijl en materialen

Binnen de brand guidelines van de Rabobank ontwikkelden we een eigen huisstijl en een logo voor de Hypotheken Experience. Die huisstijl trokken we vervolgens door in alle uitingen, zowel fysiek als digitaal. Dat varieerde van pennen en stickers tot roll-up banners en borden. Daarnaast gingen we op zoek naar kunstgras en andere zaken die we konden gebruiken om al die clubhuizen van de juiste look te voorzien. Onze vergader- en trainingsruimte diende tijdelijk als logistiek distributiecentrum.

De samenwerking met VeertienElf heb ik als inspirerend en professioneel ervaren. De brainstorm bracht ons veel ideeën en bij de uitwerking was het fijn om heel snel te schakelen. De lat ligt bij Veertien Elf even hoog als bij ons en dat werkt heel goed. Wat mij is opgevallen in de samenwerking is de creativiteit en flexibiliteit. VeertienElf heeft een belangrijke bijdrage gehad aan het succes van deze Experiences.

 

Brünhilde Mulder
Programmamanager Organisatieverandering Vernieuwen Financieren Particulieren
Rabobank Nederland

Video’s

Video vormde een belangrijk onderdeel van iedere Hypotheken Experience. Samen met onze filmvrienden van Full Frame ontwikkelden we een aantal te gekke video’s. Dat varieerde van de verslaglegging van events en interviews met collega’s tot een inspiratievideo (met glansrollen voor meervoudig wereldkampioen wielrennen Marianne Vos en hockeytopper Stephan Veen).

 

Sportkranten

Een centraal onderdeel van de Hypotheken Experience vormde het overbrengen van de bevindingen van een mystery shopper. Om deze serieuze boodschap toch op een ontspannen manier te brengen, bedachten we een sportkrant. De sportverhalen in deze krant bevatten de bevindingen van de mystery shopper. In totaal produceerden we in korte tijd meer dan honderd van dit soort kranten.

 

En een spel!

Speciaal voor de experience ontwikkelden we een spel, in nauwe samenwerking met de alleskunners van Mankan Decor. Het eindresultaat was een soort Ren Je Rot spel met honderd ballen in diverse kleuren. De lokale bank met de meeste ballen in zijn buis won het spel.