World Expo Milaan 2015

Tentoonstellingsteksten Holland World Expo

Hoe gaan we het voedseltekort tegen? Hoe houden we ons drinkwater schoon? En hoe gaan we duurzaam om met GFT-afval? In Nederland bedenken we de mooiste oplossingen voor deze internationale uitdagingen. Van computergames voor varkens en waterzuivering met algen tot tomatenteelt op Mars en krekelkweek in Afrika. Voor de wereldtentoonstelling in Milaan bracht VeertienElf Media honderd van deze uitvindingen tot leven. We goten ze in kinderlijk eenvoudige taal voor op billboards, posters, tentoonstellingsborden en zeecontainers.

De vraag

Begin maart 2015 nam het architectenbureau Totems uit Amsterdam contact met ons op. Of wij de tekstuele aankleding wilden verzorgen voor het Nederlandse paviljoen tijdens de 34e editie van de wereldtentoonstelling. Concreet ging het om 250 information bites, verspreid over een festivalterrein van 1200 m2: kleine tekstbordjes, grote billboards, projecties op zeecontainers, stickers op eettafels, instructies bij een spel en introducties van thema’s.

 

Ons antwoord

Ja, en óf wij die content wilden leveren! Het was een prachtproject, waarin de uitdaging ‘m voor ons vooral zat in de research, de hoeveelheid content en de korte periode waarin deze moest worden aangeleverd. We lazen talloze onderzoeksrapporten, we schreven, we schaafden. En continu bewaakten we de balans tussen informatief en commercieel, algemeen en gedetailleerd, toegankelijk en inhoudelijk.

 

Onze toegevoegde waarde

Onderwerp doorgronden
Drinkwaterproblematiek, voedseltekort, duurzame visserij, klimaatuitdagingen, gentechnologie, biobased economy en de circulaire wereld. Het zijn geen gemakkelijke onderwerpen. Om iets zó op te schrijven dat het behapbaar is voor de tentoonstellingsbezoekers – kinderen, ouders en grootouders – moet je het eerst zelf goed begrijpen. Daar is grondig research aan vooraf gegaan.

 

Commercieel, informatief én toegankelijk schrijven
De opdracht was om Nederland te promoten als kennisland, om levensreddende innovaties uit te leggen aan een breed publiek én om het luchtig te houden. Hoe we dat hebben aangepakt? Dat lees je in ons blog.

 

Bondig schrijven
We moesten dikke onderzoeksrapporten en verslagen van instituten vertalen naar information bites van een paar zinnen.

 

Flexibiliteit
De 250 teksten moesten binnen een maand gereed zijn. En dat hebben we gehaald!

“De samenwerking met VeertienElf Media was erg prettig. Teksten werden snel aangeleverd en ook de wijzigingen werden steeds snel doorgevoerd. Ondanks de extreem hoge tijdsdruk is het dus toch gelukt om alle teksten op tijd klaar te hebben. Het was erg fijn dat VeertienElf op eigen initiatief zelf de nodige research heeft gedaan waar dat nodig was.”

Sabine van Velzen, Totems