En dat dan in één minuut
Dat verhaal moesten we zien te vertellen in één minuut. Dat is ongeveer 120 woorden gesproken tekst.
We bouwden de explanimation op rondom één karakter, ‘de klant’. Die komt in herkenbare situaties terecht waarbij tijdige feedback het verschil kan maken. Als kijker identificeer je je vanzelf met zo’n karakter waardoor je het belang van de oplossing ook beter ziet.
Wending
Een klassieker in het vak van verhalenvertellers is de wending. Elk goed verhaal heeft zo’n plotwendig nodig. Je zoekt naar een tegenvaller, een dilemma of een conflict voor je hoofdpersoon. Het is de giftige appel van Sneeuwwitje en de nieuwsgierigheid die Roodkapje van het bospad laat afwijken. Daarna kan de worsteling beginnen op weg naar een oplossing.
We laten eerst zien hoe het mis gaat. We sturen bouwvakkers met vieze modderschoenen op onze hoofdpersoon af en we bezorgen haar een lekkage. Vervolgens gaan we terug in de tijd en zien we hoe Focus Feedback voor verbetering zorgt. De animatie eindigt met een verwijzing naar de website.
Samen keuzes maken
Het was best uitdagend om dit verhaal binnen een minuut te vertellen. We hebben tijdens de briefing, samen met Full Frame en onze gezamenlijke klant Focus Feedback een aantal belangrijke keuzes gemaakt. De precieze, technische werking van de tool? Niet belangrijk voor ons verhaal. Ook de details over het inzicht dat bouwbedrijven op deze manier krijgen in hun processen, lieten we achterwege. De animatie moest vooral het belang van tussentijdse feedback benadrukken.
De animatie maakt heel duidelijk wat de toegevoegde waarde van Focus Feedback is. En omdat de tekst van de voice-over en de vormgeving elkaar goed aanvullen, is het een filmpje geworden dat je gewoon moet afkijken.