Zo laat je collega’s en klanten schitteren voor de camera
Een filmcrew gaat binnenkort een video voor je opnemen. Je hebt een collega of klant gevraagd om wat te vertellen in de video. Hoe bereid je hem of haar daar optimaal op voor? Met deze vijf tips zorg je ervoor dat jouw spreker als een ware professional voor de camera staat.
Een video vertelt veel in korte tijd. Bijvoorbeeld over je organisatie, je diensten of de ervaringen van je klanten. Dat maakt video een waardevolle aanvulling op de rest van je content.
Hoe goed jouw video wordt, heb je voor een groot deel zelf in de hand. Het geheim? Goede voorbereiding! Met deze vijf tips bereid zorg je voor een gestroomlijnde opname.
1 – Kies de juiste persoon
Als kijker merk je meteen als iemand heel nerveus is of als iemand niet zo goed weet waar hij of zij het over heeft. Denk daarom goed na over wie je in de video laat verschijnen. Iemand die over het algemeen rustig praat en niet al te nerveus wordt voor een camera is de ideale kandidaat.
Het is helemaal mooi als diegene veel weet van het onderwerp dat in de video aan bod komt. Hoe meer iemand van een onderwerp afweet, hoe comfortabeler diegene daar namelijk over vertelt.
2 – Leg uit wat je van je collega of klant verwacht
De kans is groot dat jouw collega of klant nog nooit heeft meegewerkt aan een video. Zorg daarom dat je zo duidelijk mogelijk maakt wat hem of haar te wachten staat. Vertel waar de video over gaat, waar de video voor wordt gebruikt en wie de video gaat bekijken. Geef ook aan hoe laat en waar jouw hoofdpersoon verwacht wordt. Maak duidelijk dat jouw hoofdpersoon de video te zien krijgt voor hij gepubliceerd wordt.
Het allerbelangrijkste: zet gedetailleerd uiteen hoe de opnamedag verloopt. Door vooraf dit soort details te delen, neem je eventuele zorgen of onzekerheden weg. Je dwingt jezelf bovendien om vooraf ook zelf álle aspecten van de shoot goed te doordenken.
3 – Zorg voor een script
Of jouw collega of klant nou geïnterviewd wordt op camera of vooral fungeert als voice-over: het script vormt de basis. Door de gesproken tekst van tevoren op papier te zetten, kan de spreker voorafgaand aan de opnamedag oefenen met de tekst. En is hij of zij tijdens het draaien de tekst even kwijt? Dan vormt het script een handig spiekbriefje.
Een tekstschrijver kan je helpen bij het maken van zo’n script. De tekstschrijver interviewt jouw collega of klant (én jou als dat nodig is), maakt van de antwoorden mooie, vloeiende uitspraken en zet deze op papier. Zo wordt jouw verhaal nog scherper.
4 – Zorg dat jouw hoofdpersoon zich voorbereidt
In één keer een perfect interview of voice-over afleveren? De natuurtalenten die dat flikken, zijn schaars. Zorg er daarom voor dat jouw spreker zich voorbereidt. Laat hem of haar de agenda vrijmaken, zodat er voldoende tijd is voor de filmopname en hij of zij niet hoeft te haasten. Neem het script door met je hoofdpersoon. Bijvoorbeeld om alvast te oefenen met de uitspraak van bepaalde woorden. En om ervoor te zorgen dat hij of zij precies weet wat er gaat gebeuren.
Moet jouw hoofdpersoon teksten instuderen? Liever niet. Je hoort meteen of mensen teksten uit hun hoofd opdreunen. Als jouw collega of klant de strekking van het script te pakken heeft en er vervolgens eigen woorden aan geeft, dan is dat top.
5 – Laat je spreker de juiste kleding aantrekken
Verschijnt jouw collega in de video? Dan is hij of zij op dat moment het gezicht van jouw organisatie. Logischerwijs wil je daarom dat jouw collega er verzorgd uitziet. Maar dat is niet het belangrijkste punt hier. Belangrijker is dat jouw collega iets aantrekt waarin hij of zij zich comfortabel voelt. Draagt jouw collega nooit een pak, maar wil je dat hij zich voor de video toch in een pak hijst? Dan zie je het ongemak waarschijnlijk terug in de video. Als je collega iets draagt waar hij of zij zich goed in voelt, straalt diegene dat ook uit. Uiteraard geldt hetzelfde voor het geval je een klant in de video laat spreken.
Verder is het verstandig als de spreker niets draagt met dunne streepjes of kleine ruitjes. Dat kan namelijk zorgen voor een moiré-effect, waarbij de patronen gaan ‘dansen’ op beeld. En dat leidt behoorlijk af. Dat geldt overigens ook voor drukke prints met teksten. Kijkers kijken dan vrijwel automatisch steeds naar die print en die teksten, waardoor ze niet meer letten op de rest van de video.
Voorbereiden maar!
Zo, nu ben je er helemaal klaar voor. Met deze tips kun je jouw collega of klant optimaal voorbereiden op de opnamedag. Kun je wat extra hulp gebruiken bij de voorbereidingen? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag!