5 tips om van je klantverhaal een parel te maken (mét voorbeelden)
Ben jij verantwoordelijk voor de klantverhalen in je organisatie? Dan zoek je ongetwijfeld naar manieren om dit slim en efficiënt aan te pakken. In dit artikel geven we vijf tips, waarmee je van voorbereiding tot uitwerking een beter klantverhaal produceert. Kortom, een blog over templates, interviews en inhoud.
Een klantverhaal – of referentieverhaal – is meestal een bezegeling van een succesvolle samenwerking met je klant. Samen hebben jullie gezwoegd om het project tot een succes te maken. Daar ben je trots op. En dat wil je graag delen. Daarom wil je dat een klantverhaal succes en coöperatie uitstraalt. Met die opdracht in gedachten, ga je in gesprek met een in- of externe tekstschrijver.
Maar hoe voorzie je jouw schrijver van voldoende informatie? En hoe zorg je voor herkenbare klantverhalen die prettig leesbaar zijn? Op basis van onze praktijkervaringen delen we vijf handige tips, voor marketeers én de schrijvers van referentieverhalen.
1 – Gebruik een template voor input
Start altijd met het ophalen van alle basisinformatie. Bijvoorbeeld bij iemand in je eigen organisatie die nauw betrokken was bij het project van een klant. Vraag die persoon om alle feitelijke informatie over een project op een rij te zetten. Ontwikkel daarvoor een template. Daarmee zorg je dat je collega geen waardevolle informatie over het hoofd ziet. In het template stel je alle relevante vragen die betrekking hebben op het project. Van uitdagingen en oplossingen tot productdetails en contactgegevens van de klant. Zo verzamel je voldoende informatie, zodat je tekstschrijver goed voorbereid is voor het eventuele interview met de klant.
2 – Laat je klant interviewen
Een interview is een waardevolle aanvulling op de informatie die je al hebt opgehaald met het template. Daarmee haal je meestal belangrijke details boven water. Details die voor de betrokkenen misschien heel gewoon lijken, maar voor je lezer razend interessant zijn. Zo zorg je ervoor dat je tekstschrijver het volledige verhaal kent, en je niet achteraf nog meer informatie op moet halen bij de klant. Je klant praat ook op een andere manier over jouw project. Dat helpt je om buiten de voor jou gebaande paden te treden. Wat ook helpt is om naast je klant iemand uit je eigen organisatie te (laten) interviewen. Soms weet je collega net iets meer over een project.
Voorbeeld – Voor deze klantcase hebben we de klant uitvoerig geïnterviewd. Cruciaal in dit geval, want de materie was vrij complex: HDSR realiseert toonaangevende rioolwaterzuivering
3 – Citeer je klanten
Als je een interview afneemt, citeer klanten dan in je referentieverhaal. Dit maakt je verhaal een stuk persoonlijker en levendiger om te lezen. Door mensen te citeren, kun je accenten leggen op bepaalde gebeurtenissen en emoties blootleggen. Denk bijvoorbeeld aan de frustraties die je klant ondervond voordat je ze een oplossing bood. Of de euforie toen ze voor het eerst met jouw product of dienst aan de slag gingen. Citaten zijn ook uitermate geschikt voor korte quotes in de opmaak van je verhaal. Een pakkende quote trekt de aandacht. En zorgt ervoor dat mensen benieuwd zijn naar de context van die quote. Daardoor blijven ze verder lezen.
Voorbeeld – Een rake quote van een klant kan soms rechtstreeks in de kop van je artikel. Net zoals bij deze case: Ondersteuning op locatie: ‘De meest effectieve nascholing die je kunt krijgen’
4 – Kies voor een duidelijke structuur
Een klantverhaal is een waardevolle bron van informatie voor potentiële nieuwe klanten. Daarom wil je dat jouw lezer de informatie die hij zoekt, snel kan vinden in je verhaal. Kies daarom bij je referentieverhalen voor een duidelijke structuur. Klantverhalen zijn meestal chronologisch. Start dus met de uitdaging en werk vanuit daar naar de oplossing en het resultaat. Dat kun je bijvoorbeeld aanvullen met achtergrondinformatie over de klant en een passage over hoe de samenwerking verliep. Zo bied je je lezer houvast en is het verloop van het verhaal goed te volgen.
Voorbeeld – In deze case lees je heel duidelijk waar de pijn van Beeztees zat, wat de oplossing daarvoor was en wat het uiteindelijke resultaat is: Ctac helpt Beeztees met migratie naar SAP S/4HANA
5 – Gebruik tussenkoppen
Naast een herkenbare structuur bevorderen ook tussenkoppen de leesbaarheid van je tekst. Tussenkoppen worden meestal als eerste gelezen en zetten – net als quotes – aan om verder te lezen. Bovendien bieden ze structuur voor je lezer, waardoor de tekst ook beter scanbaar wordt. Een tussenkop kan een letterlijke beschrijving zijn van hetgeen je daaronder schrijft, zoals resultaat, oplossing, resultaat. Of het is een quote of pakkende samenvatting van een alinea. Aan jou de keuze.
Voorbeeld – Letterlijke tussenkoppen zoals in de case: Toonaangevend distributiecentrum Rhenus optimaal beveiligd. Of beschrijvende tussenkoppen zoals in de case: Cruciale stuurinformatie laat P1 Travel nog beter inspelen op dynamische ticketingwereld. Het kan allebei!
Klantverhalen die blijven plakken
Zo, met deze vijf tips op zak maak je van ieder klantverhaal een pareltje. Je schotelt jouw lezers vanaf nu prettig leesbare verhalen voor, die echt blijven plakken. Daarbij is het wel belangrijk om je tekst niet te lang te maken. Het is makkelijker om veel te vertellen, maar je lezer heeft over het algemeen geen tijd om een boekwerk door te spitten. Durf dus selectief te zijn met de informatie die je deelt – bijvoorbeeld door verhalen te publiceren van maximaal 500 woorden. Maar daar kan een goede tekstschrijver je uiteraard ook bij helpen.