10 manieren om meer uit je webinarcontent te halen
Webinars. Sinds het begin van de coronamaatregelen kun je er elke dag wel eentje volgen. Het kost tijd en moeite om zoiets goed voor te bereiden, dus is het zonde om die inhoud dan maar één keer te gebruiken. Daarom deel ik in dit blog tien manieren om alles uit je webinar te halen. Tot de laatste druppel. Spreid je content uit over een langere periode en voed geïnteresseerden langer met interessante verhalen. Zo profiteer je maximaal van je inspanningen!
Een webinar is een eenvoudige manier om op afstand kennis over te brengen, terwijl je tegelijk interactie hebt met je publiek. Steeds meer bedrijven gebruiken webinars daarom als onderdeel van hun marketingmix, maar nog niet optimaal. De voorbereidingen voor je webinar kun je namelijk ook eenvoudig gebruiken voor andere vormen van content. Stiekem is er veel laaghangend fruit wat je eenvoudig kunt plukken, waardoor je echt het onderste uit de kan haalt en maximaal profiteert van je inspanningen. Je hergebruikt gewoon de waardevolle inhoud van een webinar. Heb je al gedacht aan de volgende ideeën?
1. Leg het totale webinar vast
De eerste en meest eenvoudige stap: neem het webinar integraal op. Dat levert zeer waardevolle videocontent op die je nog lang kunt delen en verspreiden. Je kunt de opname gebruiken in een marketing funnel, doorsturen naar prospects of er een landingspagina mee (aan)vullen. Geïnteresseerden kunnen zo eenvoudig het webinar terugkijken als ze het de eerste keer gemist hebben. Upload je het webinar in YouTube? Maak het je kijkers dan nóg eenvoudiger door hoofdstukken in je video toe te voegen.
Je kunt overwegen om de opname van de livesessie een beetje te monteren en in te dikken zodat hij echt helemaal ‘on point’ is.
2. Knip het webinar op in korte video’s
Deel het webinar op in behapbare, korte video’s met elk een eigen onderwerp. Op die manier kunnen kijkers snel de informatie uit het webinar die voor hen interessant is terugkijken, zonder dat ze het hele webinar hoeven te bekijken. Misschien weet iemand bijvoorbeeld al wat een bepaalde technologie is, maar wil hij wel graag weten hoe hij deze specifiek in zijn branche kan inzetten.
De korte video’s geven je meerdere communicatiemogelijkheden over een langere periode. Je kunt ze bijvoorbeeld een voor een delen op sociale media of op een thema- of productpagina van je website zetten.
3. Maak een teaser voor het webinar
Een korte, energieke samenvatting van het webinar is een mooie teaser voor het uitgebreide verhaal. Selecteer een aantal goede snapshots of quotes en maak er een flitsende promovideo van. Zo’n teaser gebruik je bijvoorbeeld om de landingspagina te promoten of de replay aan te kondigen.
4. Schrijf de highlights uit
De belangrijkste highlights uit de korte video’s schrijf je uit op een landingspagina. Zo kan een geïnteresseerde die liever tekst leest dan een video bekijkt de informatie ook tot zich nemen. Wanneer je relevante zoektermen gebruikt draagt het meteen bij aan een betere vindbaarheid van de pagina in zoekmachines. Daarnaast is het simpelweg nieuwe interessante content op de website. En na het lezen kan iemand alsnog besluiten het webinar terug te kijken.
Deze landingspagina’s geven je ook meerdere communicatiemomenten, bijvoorbeeld door de pagina’s te delen op sociale media, in een nieuwsbrief of te mailen naar mensen die het webinar hebben gemist.
5. Schrijf blogs op basis van het webinar
Het script van een webinar volgt meestal een vergelijkbare opbouw als dat van een blog. Je start met een introductie, gaat langzaamaan dieper in op het onderwerp en eindigt met een conclusie. Op basis van een webinar van een half uur tot een uur kun je prima twee of drie blogs schrijven. Dit hangt natuurlijk wel af van de inhoud en de concrete bruikbaarheid van de informatie uit het webinar.
6. Werk een volledig transcript uit
Je kunt een volledige transcriptie van het webinar maken en publiceren. Dit betekent dat je alle tekst uitschrijft. Zo zorg je ervoor dat de onderwerpen die het webinar raakt ook in geschreven tekst op je website staan, wat weer goed is voor vindbaarheid en je SEO-waarde. YouTube en Google indexeren de tekst van de video ook zelf, maar de kwaliteit van die transcripties laat soms nogal te wensen over, zeker in het Nederlands. De platformen gebruiken deze indexering weer voor het scoren van je content.
Overigens kun je goede indexering door Google en YouTube ook bereiken door de video te ondertitelen en het ondertitelbestand los te uploaden.
7. Maak je webinar visueel met een infographic
Infographics zijn een populair middel om ingewikkelde informatie visueel weer te geven. Afhankelijk van de inhoud kun je de informatie visueel samenvatten in een infographic, als bondige samenvatting. De infographic (of onderdelen ervan) deel je op sociale media, gebruik je als illustratie bij de blogs of zet je als los stukje content op je website, met linkjes naar meer informatie.
8. Wees creatief met screenshots
Het hangt een beetje af van het soort webinar dat je geeft, maar vaak kun je de losse slides of screenshots hergebruiken als losse content. Denk aan een opsomming van voordelen, een visual met uitleg of een lijst met te nemen stappen die je tijdens het webinar gepresenteerd hebt.
9. Vat gestelde vragen samen in een Q&A
Kunnen kijkers tijdens je webinar vragen stellen? Dat is waardevolle informatie! Zo weet je namelijk zeker dat geïnteresseerden op zoek zijn naar deze specifieke informatie. Vat de gestelde vragen samen en maak er een lijstje veelgestelde vragen of een Q&A van. Zo beantwoord je meteen de meest dringende vragen van je doelgroep.
10. Gebruik de geluidsopname als podcast
Al voor de corona-uitbraak werden podcasts steeds populairder. Ook steeds meer bedrijven beginnen een eigen podcast om hun publiek te bereiken. Is het verhaal van je content ook duidelijk zonder beeld erbij? Gebruik de geluidsopname dan als losse content, poets hem eventueel hier en daar wat op en maak er een luisterversie van!
Haal het maximale uit je webinar
Door de content te hergebruiken, smeer je het effect ervan uit over verschillende kanalen, vormen en momenten. Zo profiteer je optimaal van de voorbereidingen die je voor het webinar toch al hebt gedaan. En haal je de meeste waarde uit je investering! Hoe ga jij je content hergebruiken?