Softwareleverancier SAP klopte in 2020 bij ons aan met een behoorlijk uitdagend project. De opdracht? Schrijf vijftig (!) klantcases over mkb-bedrijven die het SAP Business One ERP-systeem gebruiken. Nu draaien we bij VeertienElf onze hand niet om voor een beetje uitdaging, dus interviewden we vijftig ondernemers in Nederland en Vlaanderen over hun ervaringen met het SAP-systeem en hun IT-partners. In mei 2021 was het moment daar: alle verhalen zijn gepubliceerd!
Een Enterprise Resource Planning systeem (ERP) is de digitale ruggengraat van menig bedrijf. Het ondersteunt allerlei deelprocessen die plaatsvinden in een organisatie. Denk aan inkoop, voorraadbeheer en administratie. SAP Business One is een ERP-pakket dat speciaal is ontwikkeld voor middelgrote bedrijven. Maar iedere organisatie gebruikt het systeem op een eigen manier. Hoe maak je als softwareleverancier dan de meerwaarde duidelijk?
Het antwoord is simpel: door allerlei klanten in uiteenlopende branches hun verhaal te laten doen over SAP Business One. Aan VeertienElf Media de taak om hen te interviewen en hun ervaringen te vangen in een door SAP gecreëerde compacte slide. Belangrijk was dat zowel de sterke eigenschappen van de software, als die van de ondersteunende IT-partners goed naar voren komen.
Doordat we veel cases met eenzelfde insteek mochten maken, wisten we de werkzaamheden steeds efficiënter in te richten. Een half uur interview, een uur om de input om te zetten in bondige copy in het format en daar vervolgens korte variërende tekstjes voor zoekmachines en social media uit afleiden. Een flink project met een mooi resultaat!
“Ik ben ervan overtuigd dat storytelling de beste manier is voor SAP om te verkopen. Mensen luisteren immers van kinds af aan al graag naar verhalen. Het was een uitdaging om de honderden verhalen over SAP Business One te vertellen in tientallen landen over de hele wereld. Maar we overwonnen de moeilijkheden en kregen het voor elkaar. SAP had dat niet in zulke grote getale kunnen doen, zonder de hulp van lokale bureaus die het concept begrijpen en kennis hebben van de markt in hun land. Het is daarom prettig samenwerken met VeertienElf Media. Ze kunnen niet alleen copy schrijven, maar begrijpen ook onze branche en manageden zelfstandig dit grote project in Nederland en België.”
Paulo Almeida, Global Head of Marketing voor SAP Business One