Veel verschillende betrokken mensen en organisaties die allemaal het beste voor hebben met de kinderen in hun gemeenschap. Hoe geef je die de handvatten om gedrag écht te veranderen? De gemeente Loon op Zand stelde een projectgroep aan die zich boog over deze vraag. Al snel schakelde deze groep hiervoor de hulp van VeertienElf Media in.
“We hadden te maken met een heel diverse doelgroep en een groot aantal betrokken mensen. We wilden zorgen voor gedragsverandering. Dan vraag je nogal wat van mensen. Dus ons verhaal moest staan als een huis”, blikt Susan van Pinxteren terug. Vanuit haar functie als adjunct-directeur op het Van Haestrecht College in Loon op Zand is zij onderdeel van de projectgroep. “Oorspronkelijk heette het project de golden rules. We wilden dat de mensen uit onze gemeenschap echt vooruit kunnen met deze regels en dat het project daadwerkelijk gedragsverandering oplevert. Daarvoor moesten we van een abstract concept naar één pakkend verhaal. Vanuit onze school hadden we al eerder samengewerkt met VeertienElf Media, een positieve ervaring. Dus schakelden we opnieuw hun hulp in.”
Samen met projectleider Désire van Veldhoven haalde VeertienElf Media input op bij de doelgroep. “Wij hebben als projectgroep een stap teruggezet. Désire en VeertienElf zijn in gesprek gegaan met ouders, kinderen en organisaties uit de gemeente Loon op Zand. Wat hierbij echt heeft geholpen, is de continue verwondering en het doorvragen uit nieuwsgierigheid vanuit VeertienElf Media. Ze willen het oprecht graag weten. De tekstschrijvers van VeertienElf stonden ver genoeg van onze projectgroep af voor een objectieve blik en dichtbij genoeg om de juiste vragen te stellen.”
“Wat hierbij echt heeft geholpen, is de continue verwondering en het doorvragen uit nieuwsgierigheid vanuit VeertienElf Media. Ze willen het oprecht graag weten.”
Susan van Pinxteren, lid projectgroep de Gouden Formule
“De grote hoeveelheid informatie die VeertienElf Media met hun gesprekken ophaalde, hebben ze teruggebracht tot de essentie: een nieuwe naam en drie duidelijke waarden. De Gouden Formule in plaats van golden rules. Dat klopte gewoon. De puzzelstukjes vielen ineen toen ze dit aan ons presenteerden. Bovendien was het meer dan ik had verwacht. Over alles was in detail nagedacht: het logo, de kleuren. Maar ook goed doordachte on- en offline contentuitingen en het hele communicatieplan hierachter. Aan hoe al die communicatie was vormgegeven, kon je merken dat ze de input hadden opgehaald bij de mensen die de Gouden Formule moesten gebruiken. Precies wat we wilden.”
Een van de onderdelen van dit project was het bedenken en regisseren van een videoclip. Het nummer is gemaakt in nauwe samenwerking met DJ-collectief Buren van de Brandweer. De video is meer dan drieduizend keer bekeken op YouTube.