Waarom het klantverhaal een blijvertje is
Al jaren staat dit type content onverminderd hoog op de wensenlijst van onze klanten: het klantverhaal. Soms met een andere naam (referentieverhaal, klantcase, success story, customer reference case), maar altijd met dezelfde krachtige inhoud. In dit blog duiken we in 5 redenen voor de aanhoudende populariteit van het klantverhaal – en waarom het slim is om klantverhalen in te zetten.
Klanten die – nadat jouw opdracht voor hen is afgerond – vertellen over hun ervaringen met jouw bedrijf. In essentie is dat wat een klantverhaal inhoudt. Veel meer is het niet. Maar toch is het een bijzonder krachtige contentvorm. En daarom ook nog altijd in trek bij de organisaties waarvoor we werken. Hoe komt dat nou? Wat maakt het klantverhaal zo succesvol?
5 redenen voor het succes van het klantverhaal
Hoe het komt dat de klantcase een blijvertje is in de contentmarketing van bedrijven zetten we hier voor je op een rijtje.
1 – Een klantverhaal is herkenbaar
In vrijwel ieder klantverhaal komt de uitdaging van de betreffende klant naar voren. Iets wat niet goed ging, wat inefficiënt was of wat te veel tijd en geld kostte. De kans is groot dat de lezer, en potentiële klant, zich herkent in de pijnpunten uit het verhaal.
En dan ontstaat een effect dat ‘transportatie’ wordt genoemd. Als de hoofdpersoon in een verhaal vergelijkbare ervaringen als de lezer doormaakt, verplaatst de lezer zich beter in de hoofdpersoon en beschouwt hij of zij het verhaal eerder als relevant en boeiend. Dat stellen Melanie C. Green en Timothy C. Brock in hun studie The role of transportation in the persuasiveness of public narratives.
2 – Een klantverhaal levert bewijs
Naast herkenbare uitdagingen gaat een klantverhaal ook in op de oplossing van die uitdagingen. Net als het resultaat daarvan. Daarmee levert deze contentvorm bewijs van de prestaties van jouw bedrijf, uit eerste hand. En bewijs is iets wat wij mensen graag willen hebben. Zo weten we ‘zeker’ dat we de juiste keuzes maken.
Omdat we van nature sociale wezens zijn, gaan we ook lekker op de keuzes en meningen van anderen. Robert Cialdini beschrijft hoe dit werkt in zijn boek Influence: The Psychology of Persuasion. ‘Social proof’ noemt hij dat. Zie het als een soort sociale goedkeuring die we zoeken. Als anderen zeggen dat een bedrijf goed werk levert, ben je eerder geneigd aan te nemen dat het zo is.
3 – Een klantverhaal voelt minder commercieel aan
Nieuwsbrieven met allerlei acties, websitepagina’s met call-to-actions, whitepapers die iemand eerst moet downloaden. Met veel contentvormen wil je iets van iemand. En daar is diegene zich heus wel bewust van. Vaak komt dat omdat jouw bedrijf zelf de afzender van de content is. Maar bij een klantverhaal ligt dat net even anders. Daarin doet jouw klant, een externe partij, het verhaal.
Jouw klant vertelt wat hij of zij van de samenwerking vond, van de oplossingen die jouw bedrijf bood en wat zijn of haar bedrijf daardoor nu beter kan. Dat voelt automatisch wat minder commercieel aan dan andere contentvormen. Natuurlijk weet de lezer heus wel dat het klantverhaal in opdracht van jouw bedrijf is geschreven. Maar door iemand buiten jouw bedrijf aan het woord te laten, creëer je bij de lezer automatisch meer afstand tot de commerciële boodschap van jouw organisatie.
4 – Een klantverhaal levert bevestiging
Mensen hebben gauw een beeld van iets of iemand. Dus ook van jouw bedrijf. Wat er vervolgens gebeurt, is dat we op zoek gaan naar bevestiging van dat beeld. ‘Confirmation bias’, noemt psycholoog en auteur Raymond Nickerson dat. Informatie die het beeld dat je hebt versterkt, onthoud je beter. Terwijl je tegenstrijdige informatie vaak negeert of afzwakt. Dus als iemand die jouw website bezoekt al een positief beeld heeft van jouw organisatie en hij of zij leest vervolgens een klantverhaal, dan zorg je precies voor de bevestiging waar diegene onbewust naar op zoek is.
5 – Een klantverhaal is de laatste wagon van je contenttrein
Jouw content komt het best tot zijn recht als de afzonderlijke uitingen een samenhangend geheel vormen. Zie het als een contenttreintje waarmee je potentiële klanten meeneemt naar de eindbestemming: een conversie. Zo’n treintje kan beginnen met het delen van kennis via blogs, om tegelijkertijd interactie en zichtbaarheid te creëren met social posts en tot slot gedegen meerwaarde te bieden via een whitepaper. De laatste wagon van jouw contenttrein vervoert een klantverhaal met bewijs (zie punt 1) en bevestiging (zie punt 4) dat je waar kan maken wat je vertelt in je blogs, posts en whitepaper.
Sterk staaltje content
Als je die redenen zo op een rijtje leest, is het niet heel gek dat het klantverhaal zo gewild is bij onze klanten, toch? Een klantverhaal is een sterk staaltje content. En het allermooiste is dat ieder klantverhaal weer andere kanten van jouw bedrijf, product of dienstverlening belicht. Zo kun je altijd relevante klantverhalen blijven maken.
Mocht je het nog niet doorhebben: wij zijn fan van het klantverhaal. Dus heb je er een (of meer) nodig, maar weet je niet zeker of we dat wel kunnen? Lees dan gerust onze klantverhalen 😉