Influencers zijn hot. Steeds vaker schakelen bedrijven influencers in om hun product of dienst te promoten. En andersom benaderen influencers ook zelf bedrijven. Maar wat is een influencer precies? Wat kan zo iemand betekenen voor je bedrijf? En waarom zou je een influencer inschakelen om je marketing te ondersteunen?

De laatste jaren is het aantal influencers fors gegroeid. ‘Influencer’ is tegenwoordig zelfs een fulltimebaan waarvan je (meer dan) goed rond kunt komen. Dat is ook te zien in het geld dat er in de wereld van influencer marketing omgaat. Marketing Tribune schreef in 2019 dat de omvang van de markt in drie jaar is verdubbeld tot 6,5 miljard euro (!). 

Bedrijven werken dus steeds meer samen met influencers. Ze betalen een bedrag of geven gratis producten weg, in ruil voor zichtbaarheid op het sociale mediakanaal van de influencer. Daar zijn verschillende manieren voor. Soms is dit in de vorm van een review. Maar een influencer kan ook een product dragen, gebruiken of in huis hebben staan en vermelden van welk merk het product is. 

Waarom werkt influencer marketing?

Waarom werkt het? Daar zijn verschillende redenen voor. Bijvoorbeeld drie van de principes van Cialdini: sociale bewijskracht, liking en autoriteit. Aanbevelingen van anderen geven ons vertrouwen in een product of dienst. Dat noemen we sociale bewijskracht. Wanneer een hotel honderden reviews heeft van tevreden bezoekers, vertrouw je daar eerder op dan op een pagina waar het hotel de eigen accommodatie aanprijst. 

Dan liking: mensen volgen een influencer omdat ze hem/haar interessant vinden. Ze voelen een band met de influencers en zijn daarom eerder geneigd om dezelfde keuzes te maken. Sommige influencers zijn specifiek gericht op één onderwerp, zoals reisbloggers of foodbloggers. Doordat zij veel met deze onderwerpen bezig zijn, zien we deze mensen als autoriteit op het gebied. Beveelt die ene foodblogger een goed restaurant of leuke koffiebar aan? Grote kans dat volgers daar ook een kijkje gaan nemen.

Zo werkt de kracht van influencers. Mensen zoals jij en ik die producten aanprijzen, waardoor jij ze ook wil hebben. Denk aan mascara die je wimpers langer maakt, of eiwitshakes die je sportprestaties verbeteren. Daarnaast bereik je met influencers je doelgroep op de plek waar zij zich in hun vrije tijd bevinden: op sociale media zoals Instagram. Influencers zijn voor ons herkenbaar, ze zijn ‘echt’ en maken dingen mee die wij ook meemaken. Heel anders dan strak geregisseerde reclamecampagnes. Daarom vinden we ze zo betrouwbaar. 

Aan de slag met influencers: hoe dan?

Influencers zijn dus een nieuwe manier om je doelgroep te bereiken. Maar wat komt er bij zo’n samenwerking kijken en hoe zet je een campagne op? Aan wie kun je dit soort vragen beter stellen dan aan een influencer zelf… 

Dus ging ik in gesprek met Isabel. Zij heeft op Instagram (belvivrebyisabel) bijna 6000 volgers. Ze begon met bloggen, wat ze later combineerde met Instagram. Bloggen werd vloggen en ondertussen bleef haar Instagram groeien. Isabel vertelde me alles over hoe een samenwerking met een influencer werkt en gaf me een aantal tips voor bedrijven die met influencers willen gaan werken. 

Dit zijn drie dingen die ik van haar leerde en kon toepassen bij bedrijven die ons vroegen naar influencer marketing: 

  1. Wat is het je waard?

Bedenk van tevoren wat je uit de samenwerking wilt halen en wat je erover afspreekt. Mogen de influencers bijvoorbeeld de producten die je ze toestuurt houden? Ben je bereid om de influencer te betalen voor promotie, en zo ja: hoe veel budget stel je daar dan voor beschikbaar? Over het algemeen is de richtlijn dat hoe groter het bereik van een influencer is, hoe meer een promotie kost. Isabel gaf aan dat het vanaf zo’n 10.000 volgers vrij normaal is om te betalen voor een samenwerking. 

  1. De spelregels van de samenwerking

Vraag de influencers of ze een samenwerking met je aan willen gaan en maak hierover duidelijke afspraken voordat je producten opstuurt. Spreek bijvoorbeeld af welke producten ze promoten, hoeveel producten ze promoten, en hoeveel foto’s of video’s ze plaatsen met jouw product. 

Houd daarbij ook in je achterhoofd dat je op Instagram posts kunt plaatsen op een feed of in Instagram Stories. De stories verdwijnen na 24 uur van het profiel, terwijl de foto’s in de feed blijven staan en vindbaar zijn op hashtags. Een foto op een feed levert je als bedrijf dus meer exposure op, maar daardoor kan het ook duurder zijn dan een post op het verhaal. 

  1. Hergebruiken van content

Spreek af of je de foto’s mag (her)gebruiken voor je eigen kanalen, en zo ja, hoe en waar. Denk aan je eigen Instagram, andere social kanalen of je website. Maar ook of je ze bijvoorbeeld later nog mag gebruiken voor een campagne. Betaald of niet, en tot welke termijn? 

Zorg dus dat je, voordat je een influencer benadert voor een mogelijke samenwerking, hebt nagedacht over de bovengenoemde punten. Op deze manier kom je goed beslagen ten ijs en voorkom je achteraf discussies over afspraken. Meer weten over samenwerken met influencers, hoe je influencers vindt die bij jouw merk passen of de afspraken die je kunt maken? Neem dan contact met me op.

Meer lezen over Instagram? Dit blog is een vervolg op het blog “Instagram in je social media mix: keuzes maken wordt beloond”, waarin ik je uitlegde hoe het medium in je social media strategie past.

Bron cover foto: Pexels.