Marketing overleg op anderhalve meter afstand

Marketing en communicatie staan voor contact leggen, een band opbouwen en échte verbinding. Woorden die op het eerste gezicht niet lijken te passen bij een anderhalvemetersamenleving. Maar gelukkig is er heel veel mogelijk. Terwijl steeds duidelijker wordt dat we nog niet van het coronavirus af zijn, denken wij in mogelijkheden. Met een paar kleine aanpassingen kun je gewoon doen waar je goed in bent: jouw verhaal vertellen. Ook nu! In dit blog lees je hoe. 

Schrijven dat het een rare tijd is, daarmee trappen we nogal een open deur in. Toch is het wel zo. Het coronavirus zorgt over de hele wereld al maanden voor een ongekende uitdaging waarvan niemand weet hoe lang het nog voortduurt. 

Daarom is het extra mooi om te zien dat veel bedrijven toch ‘gewoon’ doordraaien. Ook op marketinggebied. Want dat we elkaar nu minder vaak in het echt zien en dat waarschijnlijk nog langere tijd de realiteit blijft, betekent niet dat je geen marketingactiviteiten kunt ondernemen. Sterker nog, het feit dat we thuiszitten, biedt juist nieuwe kansen!  

Natuurlijk vraagt dit om wat aanpassingen. Maar met de veerkracht die bedrijven tot dusver tonen, is overstappen op andere brainstormvormen of afstand houden tijdens opnames niet zo’n grote stap meer. We zetten vijf coronaproof marketingideeën voor je op een rijtje. 

 

Filmen? Kan gewoon!

In je marketingplan voor het komende jaar staan wellicht referentievideo’s. Moet je die schrappen? Nee, zeker niet. Veel videoproductiebedrijven filmen gewoon door. Natuurlijk rekening houdend met de richtlijnen vanuit het RIVM. Daar heb je zelf ook een aandeel in. Zorg bijvoorbeeld dat je filmt op een locatie waar voldoende afstand van elkaar mogelijk is. Maak ook een goede shootplanning, zodat niet alle geïnterviewden tegelijk aanwezig zijn. En laat de filmcrew geen zenders gebruiken voor het geluid, maar een boompole (zo’n microfoon aan een stok). 

Is filmen écht geen optie, omdat je bijvoorbeeld de anderhalve meter afstand niet kan garanderen? Dan zijn er tal van andere oplossingen waarmee je toch kan zorgen voor een interessante video. Denk bijvoorbeeld aan animatie. Op die manier kun je het klantverhaal mooi verbeelden. En een voice-over het verhaal van de case en quotes van de referent laten vertellen. Een andere optie is om de referent via de webcam te interviewen en deze beelden te verwerken in een originele video. Neem als voorbeeld de video van Self op de homepage van hun website.

 

Aan de slag met je huisstijl

Jouw organisatie groeit of verandert. Dat vraagt om evaluatie van tijd tot tijd. Als je jouw bedrijf evalueert, is het ook goed om jouw huisstijl onder de loep te nemen. Past jouw huisstijl nog steeds bij de huidige identiteit en het imago van jouw organisatie? Als je denkt dat je meer effect uit de visuele identiteit kan halen, dan is nu het moment om jouw huisstijl onderhanden te nemen. 

Zo’n visuele identiteit is eigenlijk alles wat zichtbaar is van een organisatie. Het is niet alleen een logo, maar denk ook aan bijvoorbeeld beeld en geluid. Alles heeft als doel om een positief beeld van jouw organisatie te creëren bij het publiek. 

 

Brainstorm online of op anderhalve meter

Brainstorms werken alleen als je allemaal bij elkaar aan tafel zit? Niet dus! De gedachte achter een gezamenlijke brainstorm is dat je samen ingevingen deelt en bij elkaar brengt, om zo samen tot nóg betere ideeën en plannen te komen. Hoewel we groot fan zijn van ons megawhiteboard, werkt buiten of online brainstormen net zo goed.

Er zijn veel (gratis) online brainstormtools die je helpen bij een digitale brainstorm. Wij zijn fan van MindMeister. Start een call, open een nieuw werkblad en brand los! Toegegeven, het is even wennen om op een scherm te brainstormen. En de vraag ‘Waar in beeld ben jij nu bezig?’ hebben we elkaar nooit eerder zo vaak gesteld. Maar als je de sneltoetsen in de vingers hebt, verlies je je zo in de nieuwe ideeën die over elkaar heen vallen.

Kijk jij je medebrainstormers liever in de ogen tijdens het overleggen? Spreek dan buiten af en ga wandelen! Uit onderzoek van Stanford University blijkt dat wandelen de creativiteit bevordert. Een wandeloverleg is dus goed voor je beweging én levert de beste ideeën op. Waar wacht je nog op?

Digitale brainstorm met collega’s

 

Laat experts hun verhaal doen

De verhalen die je bedrijf vertelt, maak je als marketeer vaak niet alleen. Als marketingafdeling heb je veelal input nodig van inhoudelijke experts in jouw organisatie, zoals consultants, uitvoerenden, beleidsmakers of developers. Mensen met veel op hun bord en een volle agenda. Probeer die maar eens een uurtje te laten vrijmaken voor een interview of sparsessie.

Nu je inhoudelijke experts minder fysieke afspraken hebben en minder tijd kwijt zijn aan reizen, is dit bij uitstek hét moment om interessante verhalen op te halen in jouw organisatie. Superwaardevolle input die jou helpt om informatie boven tafel te krijgen en om te zetten in authentieke marketinguitingen. 

 

Start je eigen podcast

Podcasting is in opkomst. Wat eerst met geschreven content zoals blogs gebeurde en daarna met video, zie je nu met audio: het bedrijfsleven omarmt het massaal. Dat komt omdat het steeds makkelijker wordt om je te abonneren op een podcast. Helemaal nu ook audioreus Spotify podcasts aanbiedt.

Lastig? Welnee. Gewoon beginnen, is het devies. Bedenk over welk onderwerp jij en jouw collega’s zouden willen podcasten. Bepaal wie jullie programma gaat presenteren. En neem vervolgens twee, drie proefafleveringen op waarin jullie dertig minuten praten over één vraag, thema of idee. Luister elke aflevering terug, bedenk wat er anders moet of beter kan. Heb je meer structuur nodig? Moeten de sprekers zich beter voorbereiden? Of juist niet? Je hoort het vanzelf. Laat ook collega’s luisteren en vraag om hun feedback. Na een paar proefjes kom je vanzelf op het juiste spoor. 

Technisch hoeft podcasting niet ingewikkeld te zijn. Wij gebruiken voor het maken van podcasts bijvoorbeeld de Zoom H6 6-kanaals recorder of de RODEcaster pro, een alleskunner van Rode. Maar voor je eerste proefjes heb je deze apparatuur nog helemaal niet nodig. Nu alles op afstand moet gebeuren, bel je in met Zoom of Teams en neem je de sessie op. Werkt prima voor je eerste probeersels. Heb je een fijne vorm te pakken? Ga dan aan de slag met betere apparatuur en start je serie. 

 

Nieuwe kansen met beide handen aangrijpen

De huidige tijd brengt uitdagingen met zich mee, maar biedt tegelijkertijd ook mooie mogelijkheden die we voorheen niet hadden. Die kansen moet je met beide handen aangrijpen. Laten we er samen voor zorgen dat we de omstandigheden gebruiken om een verdiepingsslag in ons vakgebied aan te brengen!  

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een creatieve brainstorm, opnemen van video’s en podcasts, expertverhalen of je huisstijl? Laat ons dan eens met je meedenken! Stuur een mailtje naar info@veertienelf.nl of bel naar 013 545 24 23.