‘Ik wilde vroeger ook journalist worden. Prachtig toch? Interviewen en mooie verhalen schrijven.’ Was getekend: minstens twintig mensen die ik heb geïnterviewd de afgelopen vier jaar. Het romantische idee om schrijver te zijn, leeft bij veel mensen. En terecht ook; wij hebben het mooiste vak ter wereld. Maar simpel is het allerminst. Een goed interview vergt voorbereiding, een tactiek en een gezonde dosis lef. In deze blogserie geef ik je advies, zodat jij als professional het verhaal naar boven haalt bij het afnemen van sollicitaties, gebruikersonderzoeken of klantgesprekken.

 

Spraakwatervallen
Recent nog maakte ik de overstap van de klassieke journalistiek, in mijn geval de krant, naar het moderne vak van tekstschrijver. Veel dingen zijn in de commerciële sector totaal anders. Neem alleen al de invloed van buitenaf (je schrijft tenslotte voor je klant) en de genres. Ik schrijf nu geen nieuwsberichten en reportages, maar blogs en whitepapers. Wat echter universeel blijft, is het interview. Niets zo mooi als het lospeuteren van details uit mensen die het verhaal wel kennen, maar het lastig vinden om het goed over te brengen. We zijn tenslotte niet allemaal spraakwatervallen.
Voorsprong
Om het verhaal van mensen te vangen, is goede research essentieel voor een interviewer. Door vooraf gedegen onderzoek te doen, stap je zelfverzekerd een interview in. Je doet voorkennis op, waardoor je de termen en namen die mogelijk voorbijkomen al kent. En mensen die geïnterviewd worden, ervaren het als prettig als jij je hebt ingelezen in de persoon of de materie. Je toont oprecht interesse, zelfs als je kritisch bent.

Vaak weet een schrijver al in grote lijnen hoe zijn verhaal eruit gaat zien

 

Puzzelstukjes
Voordeel voor jezelf is dat je door goede research lange anekdotes over irrelevante zaken voorkomt. Je kunt het interview sturen, maar daarover meer in deel twee. Ook heb je dankzij je research meestal al een grove basis voor je tekst. In de journalistiek werkt het niet anders. Vaak weet een schrijver al in grote lijnen hoe zijn verhaal eruit gaat zien. Door te interviewen verzamel je de overige puzzelstukjes om het verhaal compleet te maken.
Wikipedia
Nu is de moderne mens gelukkig gezegend met het internet. Maar let op: Wikipedia is niet de enige bron van informatie. Om dingen zeker te weten, graaf je dieper dan het eerste zoekresultaat op Google. Google voor de grap je vrienden of familieleden eens. Kijk eens op pagina 5 of 6 van het zoekresultaat en ik durf te wedden dat je dingen tegenkomt die je zullen verbazen.

Heeft de persoon in kwestie een boek, paper of blog geschreven? Lezen! Of scan op z’n minst de recensies of samenvattingen. Spit door social media. Wat houdt deze persoon bezig? Wat heeft hij of zij voor hobby’s? Zoek desnoods uit wat hij op z’n brood smeert. Extreem? Zeker, maar al die informatie geeft je wel een cruciale voorsprong die je in het daadwerkelijk interview nodig gaat hebben. Daarover meer in mijn volgende blog.

Wil je vaardigheden ontwikkelen om gerichter te interviewen? Wij helpen je graag met onze workshop ‘Interviewen doe je zo’. Leer hoe je met interviewtechnieken efficiënte en persoonlijke gesprekken met collega’s, medewerkers en klanten voert. Interesse? Neem contact met ons op.