Instagram in je social media-mix: keuzes maken, wordt beloond

Instagram: het is een bijzondere wereld. Een plek waar een foto van een ei meer dan 52 miljoen likes krijgt. Het platform maakte in 2018 een enorme groei door, ook in Nederland. Tijd om het platform eens onder de loep te nemen.

Instagram is hot. Uit het Social Media Onderzoek 2018 bleek dat het aantal Nederlandse gebruikers in een jaar tijd met 28% is gestegen tot 4,1 miljoen. Vooral jongeren tot 20 jaar hebben van een sterke voorkeur voor het fotoplatform boven andere kanalen (buiten WhatsApp, wat onder alle leeftijdsgroepen het grootst blijft). Voor deze leeftijdsgroep vallen de klappen met name in de hoek van Facebook, dat sterk minder gebruikt wordt dan voorheen.

Elk platform een andere doelgroep

Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat elke leeftijdsgroep zijn eigen voorkeuren heeft wat betreft gebruik van sociale media. Ieder platform heeft dus zijn eigen doelgroep. Toch zie ik vaak zie dat bedrijven precies dezelfde content op verschillende kanalen plaatsen. Hetzelfde tekstje op LinkedIn en Facebook (komen daar dan ook de hashtags op LinkedIn vandaan?), dezelfde foto en bijschrift op Facebook en Instagram. Terwijl het totaal verschillende kanalen zijn. Op Instagram is tekst duidelijk ondergeschikt aan beeld. Je timeline wordt bepaald door wat de pagina’s die je volgt uploaden. Terwijl je op Facebook ook berichten ziet waar je vrienden op reageren of die ze liken.

Stel je adverteert in twee verschillende magazines: eentje gericht op consumenten, de ander op bedrijven. Dan maak je twee verschillende advertenties voor twee verschillende kanalen. Hetzelfde geldt voor berichten op sociale media. Ben je ervan bewust dat de platformen verschillend zijn en gebruik je kanalen daar ook naar. En neem even nét wat meer tijd om je berichten aan te passen.

Het verhaal van het Instagram-ei

Nog even terug naar dat ei, want is een verhaal op zich. Het ei hield het internet dagen in zijn greep. Traditionele media als de NOS besteedden er meerdere artikelen aan en zo’n tien miljoen volgers wachtten dagenlang in spanning af. Een mega marketingsucces met extreme aantallen volgers, likes en reacties. Terwijl nieuwe foto’s van het ei, inmiddels met barst erin, de gemoederen bezighouden en grote bedrijven probeerden in te spelen op de hype wordt via streamingdienst Hulu aangekondigd dat de ontknoping volgt tijdens de Super Bowl finale. Miljoenen mensen zien op 4 februari dat het ei bezwijkt onder de druk in een video waarin aandacht wordt gevraagd voor psychische problemen die sociale media met zich meebrengen:

“Recently I’ve started to crack. The pressure of social media is getting to me. If you’re struggling too, talk to someone. We got this.”

Instagram voor bedrijven

Het lijkt erop dat bedrijven (nog) niet goed weten wat ze met Instagram aan moeten, of hoe ze het platform kunnen gebruiken. Terwijl Instagram genoeg mogelijkheden biedt. Zelfs voor een ei. Zo kun je influencersinzetten om je producten te verkopen en je producten showen. Of gebruik je Instagrampagina om een inkijkje in je organisatie te geven. Wij merkten zelf dat dat laatste echt werkt toen we eind 2018 op zoek waren naar een nieuwe collega. Iedere sollicitant had naar ons Instagram-dagboek gekeken en reageerde daar enthousiast op. Het gaf ze een goed beeld van de organisatie.

Tijd voor een Instagram-strategie

Wil jij meer uit Instagram halen, of er nu écht serieus mee aan de slag? Denk dan eerst goed na over wat je ermee wil bereiken. Stel een strategie op, of geef elk kanaal een eigen onderdeel in je socialemediastrategie. Maak keuzes in wat je waar plaatst. Zo zorg je ervoor dat verschillende kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn elkaar aanvullen, in plaats van dat ze allemaal hetzelfde vertellen.

Natuurlijk kunnen we met je meedenken over je strategie voor sociale media, en de plek die verschillende kanalen daarin innemen. Wil je weten hoe? Stuur een berichtje!

Dit blog is onderdeel van een blogserie over Instagram voor bedrijven. In ons volgende blog gaan we in op de wereld van influencers op Instagram. Wat is het, hoe werkt het, en hoe haal jij er als bedrijf voordeel uit?