We zijn bij VEM elke dag bezig om de allerbeste, mooiste, meest ontroerende teksten te maken. Maar dat een tekst mooi is, wil niet altijd zeggen dat deze ook goed presteert in zoekmachines. Zoekmachine-optimalisatie is een specialisatie, net zoals tekstschrijven dat is. Ik ben geen SEO-expert. Wel een tekstschrijver die graag nieuwe dingen leert. Dus ging ik op zoek naar een manier om de online vindbaarheid van teksten te verbeteren, zonder dat je daar meteen diep voor in de materie moet duiken. 

Anno 2019 bestaat er een oerwoud aan tools die je hierbij kunnen helpen. Eén van die tools, webtexttool, gebruiken we regelmatig voor onze projecten. Mijn ervaring met deze tool deel ik in dit blog. 

Over de SEO-tool

Webtexttool geeft je in realtime – dus terwijl je schrijft – tips om je teksten te verbeteren voor zoekmachines. Op basis van AI, big data en machine learning geeft de tool begrijpelijke en eenvoudig te verwerken feedback. Je kunt de SEO-tool op twee manieren gebruiken: via een Word plugin en een online werkomgeving. Beide hebben dezelfde mogelijkheden. En alle documenten die je inlaadt in de Word plugin verschijnen ook automatisch in de online omgeving. Dus je hoeft geen teksten te kopiëren en plakken. Bijkomend voordeel is dat de tool de opmaak van je originele tekst in Word op deze manier niet overneemt, terwijl hij dat met knippen en plakken van teksten in de webomgeving wel doet.

Hoe begin je met deze SEO-tool?

Als eerste begin je met tekst. Je kunt je complete teksten in de tool schrijven, teksten kopiëren en plakken, of ze inladen. Vervolgens vul je aanvullende informatie in: de paginatitel, paginabeschrijving, het belangrijkste keyword (eventueel aangevuld met drie extra zoekwoorden of ‘synoniemen’) en een url als de pagina al live staat. Voor dit project maakten we gebruik van aangedragen, losse keywords, maar er zit ook een zoekwoordanalyse en -selectiemogelijkheid in webtexttool. Het aantal analyses dat je hiermee kunt doen is afhankelijk van je abonnement. 

SEO-score en analyse

Op basis van de ingevoerde keywords bepaalt het programma de SEO-score van die pagina. Daarin neemt de tool de volgende onderdelen mee: de paginatitel, paginabeschrijving, headings/kopjes, content en nog een aantal andere zaken. Dit ziet er zo uit: 

Voor de optimalisatie scoorde de pagina 45%

Zoals je kunt zien heeft deze pagina een SEO-score van 45%. Webtexttool vertelt je precies wat je moet aanpassen om de score te verhogen. Zoals “Voeg je zoekwoord nog 1 keer toe” of “Overweeg om afbeeldingen toe te voegen aan de pagina”. De content scoort goed, de paginatitel en paginabeschrijving redelijk. Op headings en kopjes is nog een hoop winst te behalen. 

De realtime feedback maakt het heel eenvoudig om de tekst of pagina te optimaliseren. Bij elke aanpassing zie je de score oplopen. Een slimme toepassing van gamification. Doordat het heel duidelijk is wat je moet aanpassen, en het effect meteen wordt doorberekend in de score, wordt het een soort spelletje om de hoogst mogelijke score te behalen. Voor deze pagina zelfs tot 99%.

Na aanpassingen liep de SEO-score op tot 99%

Score interpreteren

In de SEO-score weegt het één zwaarder dan het ander. Het invullen van de paginabeschrijving levert bijvoorbeeld in veel gevallen al een sterke stijging op, zeker als meerdere keywords in deze tekst voorkomen. Zo kan het dat de score van de pagina 99% is, terwijl het balkje bij ‘Overig’ nog rood is. 

Houd wel in de gaten dat de score alleen iets zegt over de specifieke tekst, niet per se over de prestaties van de tekst in Google. Je vult namelijk zelf de zoekwoorden in en de tool geeft dan aan hoe goed jouw tekst is geoptimaliseerd voor dat woord. Stel je gebruikt het zoekwoord ‘training’ (waar Google al ruim 4,5 miljard resultaten voor geeft) en scoort in de tool 100%. Dat betekent niet dat jouw pagina op dat zoekwoord ook echt gevonden gaat worden. Ook neemt de tool vervoegingen van keywords niet mee. Voor het zoekwoord ‘training’ telt het gebruik van ‘trainingen’ of alles met als voorvoegsel ‘trainings-’ niet mee. 

Conclusie

Dus, tijd voor een conclusie. Werkte de tool fijn? Ja. Zou ik hem aanbevelen? Ook ja. Nu heb ik natuurlijk wel maar heel beperkt gebruikgemaakt van de functionaliteiten en biedt webtexttool nog veel meer mogelijkheden. Voor mij werkte de tool vooral goed omdat hij me laat zien wat je als tekstschrijver kunt doen om je tekst beter te laten scoren in zoekmachines. Daarbij denk ik aan inhoudelijke koppen en belangrijke zoekwoorden in de titels, en ook gebruikmaken van schuin-of vetgedrukte markeringen.  Ik merkte dat ik hier ook meer op ben gaan letten op momenten dat ik de tool niet gebruikte.

Een kanttekening die ik wel wil meegeven is dat je je moet beseffen dat je er met een score van 100% in de tool nog niet bent. SEO blijft in beweging, en om echt goed te scoren in zoekmachines moet je je pagina’s blijven updaten, goed vullen en een goede mix van longtail en shorttail zoekwoorden gebruiken. 

Ook het niet meenemen van vervoegingen van de zoekwoorden is een aandachtspuntje. Want op een pagina over ‘training’ gaat het al snel over ‘trainers’, ‘trainingen’, ‘trainingsmateriaal’, ‘trainingsdagen’ en zo meer. Zoekmachines nemen deze woorden wél mee als je zoekt op ‘training’, de tool niet. En nu heb ik voor dit project alleen gebruikgemaakt van losse zoekwoorden. Maar ik kan me voorstellen dat dit met longtail zoektermen waarschijnlijk helemaal uitdagingen oplevert, omdat je ingevoerde zoekwoord(combinatie) pas meetelt als hij letterlijk in je tekst gebruikt wordt.

Opmaak is dan ook de voornaamste reden dat mijn voorkeur uitgaat naar de website-omgeving. De input voor dit project had verschillende vormen van opmaak. In Word is het af en toe een hele speurtocht om erachter te komen waar bepaalde vorm- en stijlelementen (denk aan witregels, regelafstand etc.) vandaan komen. En hoe je er vervolgens weer vanaf komt. Bij het inladen in de webomgeving via Word heb je hier dus geen last van. 

Voordelen

  • Gebruiksvriendelijke tool
  • Realtime feedback op je tekst en aanpassingen
  • Duidelijke, makkelijk door te voeren verbeterpunten
  • Slim gebruik van gamification maakt het uitdagend
  • Online omgeving én Word plugin

Nadelen

  • Score van 100% betekent niet meteen dat de pagina ook goed scoort in zoekmachines
  • Vervoegingen in zoekwoorden worden niet meegenomen

Beeld:https://pixabay.com/nl/mac-freelancer-macintosh-macbook-459196/