De kunst van feedback geven: 5 tips voor de ideale terugkoppeling

Feedback op een tekst heb je in alle soorten en maten. Om snel tot de perfecte tekst te komen, is het geven van heldere feedback erg belangrijk. Maar wat werkt wel en wat werkt niet? Dát en meer lees je in dit blog, waarin we de kunst van feedback geven uiteenzetten.

Na een heldere briefing, een intensief schrijfproces en een ijzersterke eindredactieslag, is de eerste versie van een tekst klaar. De volgende stap? De tekst voorleggen aan jou, de opdrachtgever. Het liefst wil je het eindproduct natuurlijk zo snel mogelijk publiceren. Met het geven van duidelijke, gerichte en complete feedback gaat dat helemaal lukken. Maar waar moet je rekening mee houden? We zetten vijf tips voor je op een rijtje.

1 – Maak je wijzigingen zichtbaar

 Heb je suggesties, correcties of opmerkingen? Voer ze gerust door in het tekstdocument. Maar doe dit op zo’n manier dat de wijzigingen duidelijk zichtbaar zijn in het document. Als je jouw feedback direct in de tekst verwerkt, is het voor de tekstschrijver lastig om te achterhalen wát er precies is aangepast. Bovendien kost dat erg veel tijd. Tip: maak het jezelf lekker gemakkelijk met speciale functies in Word. Met ‘Wijzingen bijhouden’ en ‘Opmerkingen’ maak je aanpassingen eenvoudig zichtbaar in het document.

2 – Hoe specifieker, hoe beter

 Vind je een zin niet lekker lopen? Of raakt een alinea de kern nét niet? Geen probleem! Een tekstschrijver maakt het voor je in orde. Het helpt hierbij enorm als de feedback zo specifiek mogelijk is. Dus als de alinea net niet helemaal klopt, neem ons vooral eventjes bij de hand. Bijvoorbeeld door suggesties te geven voor het herschrijven van een zin of alinea. Of door aan te geven wát je dan precies mist. Is het de toon? De stijl? Of worden de verkeerde termen gebruikt? De tekstschrijver kan jouw suggestie vervolgens op maat snijden en inpassen in de tekst.

3 – Vermijd het stellen van vragen

Duidelijke suggesties, correcties en opmerkingen bieden de tekstschrijver veel voordelen. Bijvoorbeeld het snel onder handen nemen van de tekst.  Maar als er vragen in de feedback staan, wordt dat een stuk lastiger. Alleen de opmerking ‘Klopt dit?’ bij een inhoudelijk gedeelte van de tekst, kan voor verwarring zorgen. De inhoudelijke kennis van een tekstschrijver reikt immers niet tot in het oneindige, maar is gebaseerd op de briefing, eigen research en het interview. Ook hierbij helpt het om het feedbackpunt zo concreet mogelijk te maken. Jij als opdrachtgever beschikt immers over de volledige inhoudelijke expertise.

4 – De beller is sneller

Soms kun je de vinger simpelweg niet meteen op de zere feedbackplek leggen. Je weet ongeveer wat er schort aan de tekst, maar het wordt niet direct tastbaar in de vorm van heldere feedback. Geen punt! Bel de tekstschrijver gerust even op. Dan kun je je jouw punten nét wat sneller overbrengen. Daardoor kan de tekstschrijver doelgericht aan de slag met jouw tekst. En dat scheelt bijvoorbeeld weer een extra eindredactieronde.

5 – Hou je vooral niet in

 Bij het geven van feedback moeten soms kritische noten worden gekraakt. En dat is helemaal prima. Tekstschrijver zijn inmiddels wel wat gewend. Houd je als opdrachtgever dus vooral niet in bij het geven van feedback, maar stip juist álles aan waarvan jij denkt: dat kan korter, mooier of beter. Zo weet je absoluut zeker dat de finale versie van de tekst aan al jouw wensen voldoet.

Heldere feedback is onmisbare schakel

Een goed geschreven tekst komt tot stand dankzij een naadloze samenwerking tussen tekstschrijver en opdrachtgever. Het geven van herleidbare, duidelijke en uitgebreide feedback is daar een belangrijk onderdeel van. Dat leidt uiteindelijk tot treffende, passende en bovenal puntgave teksten. Benieuwd of VeertienElf Media iets voor jou en je tekstopdracht kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op of kom gewoon langs bij ons kantoor in Tilburg voor een lekkere kop koffie!