VeertienElf maakt persberichten die scoren
Persberichten zijn een ideaal middel om gratis je merk of product te promoten. Journalisten en bloggers worden echter overstelpt met persberichten, waarvan een groot deel linea recta in de prullenbak belandt. Hoe maak je een persbericht dat wordt opgepakt, en dus écht bijdraagt aan meer naamsbekendheid en een sterke merkwaarde?
Daar weten we bij VeertienElf Media wel raad mee. Wij hebben namelijk allemaal een achtergrond in de journalistiek, waardoor wij weten wat werkt en wat niet. Wij schrijven persberichten die journalisten één op één kunnen overnemen. Lekker makkelijk voor hen en dan wordt er in ieder geval niet gesleuteld aan jouw boodschap. Daarnaast hebben wij de flexibiliteit om snel te handelen. Belangrijk, want over het algemeen hebben persberichten een actuele aanleiding en wil je het moment niet missen. Dus laten we maar snel aan de slag gaan. Dit zijn de stappen die wij doorlopen bij het maken van een goed persbericht.
1. Interview
Persberichten verstuur je alleen als je iets nieuws hebt te melden, bijvoorbeeld als jouw organisatie een jubileum viert, een nieuwe vestiging opent, de duizendste klant verwelkomt, een prijs heeft gewonnen of een nieuw product op de markt brengt. Wij willen daar graag alles over weten. Daarom is onze eerste stap bij het maken van een persbericht dat we jou of een collega (telefonisch) interviewen. Zo verzamelen wij belangrijke informatie voor het persbericht, maar ook quotes. Deze maken een persbericht levendig, en zorgen ervoor dat je niet alleen droog en objectief hoeft te zijn (in een citaat kun je ongegeneerd je mening geven).
2. Schrijven
We hebben nu genoeg informatie om het persbericht te schrijven. De belangrijkste informatie komt bovenaan het persbericht, zodat journalisten bij het lezen van de kop en het intro al weten waar het over gaat. In de alinea’s die volgen vertellen we steeds meer over jouw organisatie. Een persbericht is over het algemeen niet langer dan een A4.
3. Feedback
Wij sturen je een eerste versie toe van het persbericht. Het is nu aan jou en jouw collega’s om kritisch naar deze tekst te kijken en feedback te geven. Het liefst via track changes in Word.
4. Persbericht klaar
Nu verwerken wij jouw feedback in de tweede versie van het persbericht. Als het goed is, voldoet deze versie helemaal aan jullie wensen. Het persbericht is klaar.
5. Boilerplate
Een boilerplate is een korte tekst over jouw organisatie die je op verschillende plekken kunt gebruiken, zoals op social media, bij een vacature of onderaan een persbericht. Doordat een boilerplate als het ware buiten het persbericht staat, kun je in deze tekst over jouw organisatie vertellen zonder dat het voor journalisten commercieel aanvoelt. Maar: hoe zakelijker de boilerplate is geschreven, hoe groter de kans is dat journalisten het overnemen in hun artikel. Hebben jullie nog geen boilerplate? Dan maken wij die graag voor je.
6. Versturen
Nu het persbericht klaar is, mag het de wijde wereld in. Heb je een eigen netwerk van perscontacten? Dan kun je de verzending eenvoudig zelf doen. Maar wij kunnen het persbericht ook voor jou versturen via een persberichtensysteem. Dit systeem bevat een database met meer dan tienduizend journalisten en bloggers (lokaal, regionaal en nationaal) waaruit je een selectie kunt maken. Daarnaast geven we jou met verzending via dit systeem ook inzicht in belangrijke statistieken. Succes gegarandeerd.
Meer informatie
Wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op. Bel 013 5452423 of stuur ons een e-mail. We praten je graag bij over onze mogelijkheden voor jouw persstrategie. En lees zeker ook even ons blog over het schrijven van perfecte persberichten die niet in de prullenbak verdwijnen.
Hieronder vind je verschillende persberichten van onze hand